2009-06-18

Ett paket från Pakistan

Idag fick jag en avi om att jag hade en försändelse att hämta. Det verkade av registreringsnumret (RA000124699PK) röra sig om någonting från Pakistan. Mycket riktigt. Så här såg försändelsen ut:


Redan av formen att döma kunde jag gissa mig till vad som dolde sig innanför packmaterialet, och det visar sig snart nog att jag hade rätt. Värt att notera att postreglementet i Pakistan är lite speciellt. Fråga mig inte varför, men paketen slås in i tyg som sys ihop och förseglas med lack:



Innanför tyget finns en (ganska sliten) frigolitkloss:



Inuti frigolitklossen finns ett glasögonfodral.



Aha! Paketet innehåller troligen glasögon, precis som jag trodde. Jag har nämligen tidigare beställt glasögon från Goggles4U, och de levererar direkt från Pakistan. Jag misstänker att glasen slipas och monteras där också, även om bågarna tillverkas i Kina.


Inuti glasögonfodralet finns en vaddklump, och inuti vaddklumpen finns själva glasögonen, inlindade i en putsduk:



Glasögon på!



Visst ser det snyggt ut? Nja... Glasögonen är av dammodell. Det märks väl inte så mycket på utseendet rakt framifrån, men bågarna är för små för mig. Titta vid öronen. Krokarna på skalmen vilar ovanpå mina öron, normalt ska de hamna bakom. Däremot är de slipade i min styrka. Nu till det konstiga: Jag har inte beställt några glasögon nyligen. Min senaste beställning gjorde jag för ett halvår sedan, och de brillorna hade jag på näsan redan när jag hämtade ut paketet. Jag har gjort en ännu tidigare beställning, ytterligare någon månad tidigare än den sista, men den kom aldrig fram. Jag fick tillbaka pengarna och beställde nytt. Men det kan inte vara den beställningen som levererats nu, för det var ingen dammodell jag beställde då. Det här är mycket märkligt. Goggles4U har alltså helt spontant slipat upp ett par damglasögon i min styrka och skickat dem till mig.

Inga kommentarer: