2006-08-07

Politisk mångfald - en förutsättning för demokrati


Under en eftermiddagspromenad med kärestan stötte jag på denna affisch från Revolutionär Kommunistisk Ungdom, Kommunistpartiets (tidigare KPML(R) - Kommunistpartiet Marxist-Leninisterna (Revolutionärerna)) ungdomsförbund. Arbete åt alla är nog ett krav jag kan sympatisera med, i Härnösand är ungdomsarbetslösheten nästan 30%. Men jag är tveksam till om kommunistisk revolution är rätt lösning på problemet. Hur som helst så blir jag glad när jag ser att andra partier än de sju som är representerade i riksdagen märks av ute i samhället. Detta är tyvärr en egenskap som inte alla delar. Det finns de som tycker att vissa åsikter, främst demokrati- (RKU förespråkar revolution och är följaktligen tämligen antidemokratiska) och främlingsfientliga, är så hemska att de ska förbjudas. Detta har jag svårt att förstå mig på. Vad är meningen med en demokrati om bara bekväma åsikter ska tillåtas?

Inga kommentarer: